Gør det nemmere at finde informationen på din hjemmeside

Både mindre og større hjemmesider har en tendens til at give en lang række valgmuligheder for brugerne og sætte mange menupunkter op på hjemmesiden – af gode grunde.

Som afsender arbejder man for det, brænder for det. Man har en interesse i at kommunikere en masse info eller produkter ud. Man vil gerne at det skal være synligt, helst på forsiden.
Problemet er at de fleste gætter sig til, hvad brugerne virkelig har brug for – hvilke links de klikker på, hvor langt de scroller ned på siden osv.

Mavefornemmelsen skaber ikke flere og mere tilfredse brugere.

Der hvor filmen knækker, kæden springer, eller mere konkret der hvor brugerne springer fra – det er når man ikke prioriterer og fokuserer i indholdet. For at kunne sikre at brugerne finder det de har brug for, må vejen banes og hjemmesiden analyseres.

Der findes en række programmer og værktøjer til at analysere hvor brugerne bevæger sig på hjemmesiden, at man kan kaste den gode gamle mavefornemmelse langt væk og forholde sig til kolde facts og se hvad der er interessant for brugerne.

valgmuligheder på hjemmesiden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For mange valg giver for mange fravalg.

Vi foretager valg hele tiden, konstant, i alle livets situationer, men hvert valg kræver også et fravalg. På en hjemmeside kan det være svært at gennemskue hvilket indhold der gemmer sig under et link eller en knap og det betyder, at man altid vil være en smule usikker på, om man har klikket det rigtige sted. Dvs. også en usikkerhed for hvad der blev fravalgt. Skulle man have klikket på det andet link? – er jeg nu på rette spor?

De bedste hjemmesider har en klar logik, som er testet af på brugerne, så man som bruger aldrig kommer i tvivl om hvor man skal klikke og aldrig havner i en blindgyde, hvor man ikke ved hvad man skal klikke på.

 

Et stort forvirrende webvirvar?

Så gør dig selv en tjeneste og gør valget nemmere for brugerne, så lover jeg at de til gengæld bliver mere tilfredse tilbagevendende brugere. Brug Google Analytics, Siteimprove, Hotjar, Crazy Egg eller et af de andre mange gode værktøjer til at vide hvad brugerne interesserer sig for og for på den måde at gøre websitet mere overskueligt og enkelt.

Resultatet er at brugerne bliver mere tilfredse kunder, mere loyale og det giver din virksomhed som brand et hak opad, når du ikke efterlader kunderne og brugerne i et stor forvirrende webvirvar.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.