DIN MINIGUIDE TIL SEO og SØGEMASKINEOPTIMERING

Hvad enten du er lille eller stor virksomhed, så er SEO en vigtig del du bør have fokus på, for at få flere besøgende til hjemmesiden.Du har indflydelse på, om din hjemmeside skal ligge højt i Google søgeresultat, og her kan du få inspiration og hjælp til at gøre din hjemmeside nemmere at finde i Google og i Googles søgeresultater.

søgeoptimering gennem Siteimprove

 

Om din hjemmeside er synlig i Google, afhænger af en lang række faktorer. De vigtigste er:

  • Teknisk SEO
  • Indhold
  • Responsiv hjemmeside
  • Backlinks

 

 

TEKNISK SEO

Hastighed: En langsom hjemmeside er både et irritationselement for brugerne og dermed også noget Google vil undgå. Google prioriterer derfor hurtige hjemmesider højest, og det er derfor vigtigt at du er opmærksom på det. Du kan tjekke din hjemmesides hastighed her

Du kan optimere hastigheden på flere forskellige måder.

  • Typisk ligger der en række tunge billeder, som sænker hastigheden på hjemmesiden. Disse billeder kan du gøre lettere fx gennem det gratis billedredigeringsprogram Pixlr
  • Hvis dit webhotel er meget billigt kan det også resultere i at servere ikke er særlig hurtige og at hjemmesiden dermed ikke loader så hurtigt.
  • Caching af sider kan forøge hastigheden. Caching betyder at din internetbrowser så at sige gemmer siderne, så hvis du genbesøger dem, så behøver de ikke loade på ny, men kan vise dem meget hurtigere.

 

H1 og H2 er html-kode for overskrifter på din hjemmeside og de fortæller Google, hvad dit indhold handler om. Det er derfor vigtigt at de er unikke for hver side. I det hele taget bør der ikke være ens indhold på flere sider.

 

Https er en kryptering af hjemmesiden. Tilbage i 2014 bekræftede Google, at hjemmesider med en stærk https kryptering ville ranke bedre end http hjemmesider.

 

 

INDHOLD

Dit indhold på hjemmesiden er vigtigt for at kunne formidle dit budskab og dine produkter. Google vurderer din hjemmeside udfra både søgeord, overskrifter, brødtekst, URL’s, og billeder. Det betyder, at det er vigtigt at være opmærksom på hvilke søgeord du vil findes på i sammenhæng med dine sider på hjemmesiden.

 

Ens indhold: Du skal som sagt sørge for ikke at have ens indhold på siderne, i metabeskrivelsen for siderne, i title-tag og selve brødteksten på siden. Hvis du har ens indhold på siderne, vil Google ikke kunne skelne mellem siderne og kan derfor ikke vide hvilken af siderne der skal vises i Googles søgeresultat.

Søgeordsanalyse: Du er sikkert klar over nogle af de ord du vil findes på. Men det kræver en analyse af hvilke andre relaterede søgeord du kan bruge. Når du har den liste klar, kan du gå i gang med at optimere indholdet på din hjemmeside. Her er det vigtigt, at søgeordene indgår i URL’en, titletag og i starten af din side. Forsøg såvidt som muligt at have søgeordene i dine overskrifter. Overskrifter på en hjemmeside er kodet som html og kaldes enten H1, H2 eller H3.

Når du gør det på den måde, fortæller du Googles søgerobotter at du har noget indhold, der handler om præcis disse søgeord. Det er en balance hvor mange søgeord og hvor mange gange de skal indgå på siden. Googles søgealgoritmer kan gennemskue, om søgeordene indgår unaturligt mange gange, så husk at have fokus på, at det er brugerne der skal læse siden.

 

RESPONSIV HJEMMESIDE

Flere og flere bruger deres mobil til hjemmeside, og Google prioriterer din hjemmeside højere, hvis den er responsiv og  har en mobile-first experience. I 2017 er Google begyndt at læse/crawle hjemmesider udfra deres mobile version. Det betyder at det tekst som ikke kommer med på den mobile visning af hjemmesiden, det læser Google heller ikke. Det er derfor utrolig vigtigt at din hjemmeside fungerer lige så godt til mobil og tablet som til bærbar computer. Hvis ikke den gør det, vil din hjemmeside komme til at ligge lavere i Googles søgeresultat.

 

BACKLINKS

Backlinks betyder links fra en anden hjemmeside til din hjemmeside. Backlinks er meget vigtige for, om din hjemmeside ranker højt i Googles resultater. Men det er ikke links, som er lige gode.

For hver hjemmeside siger man, at den har en linkprofil. En god sund linkprofil består af relevante links fra andre hjemmesider med høj troværdighed. En dårlig linkprofil kan være hvis der er spamlinks, viruslinks, eller links med lav troværdighed (fx. fra ‘linksamlinger’ købte links mm..

Hvis der er mange hjemmesider med høj troværdighed, som linker til din hjemmeside, har det en positiv effekt på din placering i Google. Hvorvidt en hjemmeside har en troværdighed er en vurdering fra en række parametre hos Google, men ofte kan sund fornuft bruges til at vurdere om en hjemmeside har en høj troværdighed. En hjemmeside som fx the Independant vil have en højere troværdighedsscore end en lille ikke så besøgt blog.

Det er et stort arbejde at få gode links til hjemmesiden, men det har stor betydning for hvordan hjemmesiden ligger i Googles søgeresultat. Du kan få en oversigt over hvad din linkprofil, hvem der linker til din hjemmeside, og hvilken troværdighedsscore de har. Hvis du vil vide mere om det, kan du kontakte os, så kigger vi på hjemmesidens linkprofil. 

Døde links: Det er også vigtigt at der ikke er døde links på hjemmesiden. Døde links bør altid undgås, både af hensyn til brugeroplevelsen og pga. at Google prioriterer hjemmesider med 0 døde links højere end en hjemmeside fyldt med døde links. Derudover er det vigtigt at der internt bliver linket mellem siderne, så det også giver et bedre flow mellem siderne for brugerne, og de f. ikke havner i en ‘blindgyde’.

 

 

 

Hvis du vil vide mere om søgemaskineoptimering?

Dette er et kort indblik i, hvordan søgemaskineoptimering foregår. Hvis du vil vide mere om SEO, så følg os på Facebook, hvor der kommer nyt om SEO, kurser og gode tips. Vil du have hjælp til at optimere din hjemmeside? Skriv til os, så vil vi gøre det allerypperste for at din hjemmeside kan blive synlig i Google.