TÆNKE-HØJT TEST

En tænke-højt test er en måde at teste fx. en hjemmeside, webshop eller selvbetjeningsløsning.
Kort fortalt tester man brugerfladen og brugervenligheden ved, at testpersonen gennemgår en række testopgaver og samtidig kommenterer/tænker højt undervejs. På den måde kan man indsamle en række værdifulde oplysninger om hvad der fungerer godt, og hvad der ikke fungerer ved løsningen.

 

HVAD KAN EN TÆNKE-HØJT TEST?

En tænke-højt test afdækker fejl og mangler ved en hjemmeside eller fx. en webshop.
Tænke højt testen giver en forståelse af hvordan brugerne opfatter hjemmesiden og viser fejl og mangler, som man selv kan have svært ved at gennemskue, hvis man er involveret i løsningen.

Ofte kommer der små videosekvenser som med al tydelighed viser et problem ved hjemmesiden – og disse eksempler er utroligt vigtige i forhold til at synliggøre problemer med brugervenligheden til fx. ledelse eller andre medarbejdere.

En anden fordel er muligheden for dialog med testpersonen. Testpersonen kan kommentere, uddybe og komme med ideer til udvikling af hjemmesiden.

Læs mere om brugertests for at vide om en tænke-højt test er den rigtige vej at gå.

VI HJÆLPER DIG MED DIN TEST

  • Opsætning af test og hvilke opgaver der skal gennemgås
  • Rekruttering af testpersoner
  • Afvikling af brugertests inkl. testvideoer. (5-8  brugertests påviser ca. 75% af problemerne)
  • Rapport med anbefalinger, problemstillinger, skærmbilleder og evt. mock-ups.
  • Opfølgende møde med præsentation af anbefalinger

Ring eller skriv og fortæl, hvad udfordringerne er. Så finder vi ud af hvordan vi kan hjælpe dig med at få flere kunder og mere omsætning med din hjemmeside og webshop.

Pris for umodereret tænke-højt-test15.800,-DKK

Værdifuld viden fra brugerne

Skab mere omsætning

Flere tilbagevendende kunder

Få et tilbud
Vores kunder

MERE OM TÆNKE-HØJT TEST

Næsten alle brugertests giver overraskende resultater. Ofte kan det være overraskende at brugerne kan se og navigere på så forskellig måde på samme hjemmeside som man selv gør. En brugertest i form af en tænke højt test har også den fordel, at man kan uddybe emner. Man kan aflæse brugernes reaktioner og de har mulighed for at sætte ord på, hvad der ikke fungerer i løsningen. Det er værdifuld information, som du kan bruge til at forbedre din app, hjemmeside, eller selvbetjeningsløsninger.

 

HVORDAN FOREGÅR EN TÆNKE-HØJT TEST?

En test varer typisk 30-60 minutter, hvor en testperson skal løse en række opgaver på hjemmesiden. Testpersonen bliver bedt om at tænke højt undervejs, sådan at de tanker og overvejelser testpersonen har undervejs, bliver delt med testlederen og dem der måtte se/høre med.

En testleder sidder sammen med testpersonen og faciliterer testen. En vigtig rolle som testleder er at sørge for at lede testpersonen gennem tænke-højt-testen på en behagelig måde, og moderere uden at farve resultatet. Samtidig er det vigtigt at have mulighed for at optage lyd, video og testpersonens klik og bevægelser på hjemmesiden, så der er dokumentation til den efterfølgende opsummering.

 

HVOR MANGE DELTAGERE I EN TÆNKE-HØJT TEST?

Ofte kan man nøjes med 5-8 testpersoner, da resultaterne typisk vil kunne afdække de fleste brugervenlighedsaspekter. Det er vigtigt, at testpersonerne vælges med omhu, så de afspejler målgruppen for fx. hjemmesiden. Dvs man skal ikke vælge de første 8 testpersoner, som melder sig via Facebook, men derimod vælge udfra køn, alder, IT-kendskab, kendskab til hjemmesiden osv. På den måde får man en bred testgruppe og mulighed for flere “findings”, når testpersonerne har hver deres måde at bruge hjemmesiden på

 

HVORNÅR SKAL JEG LAVE EN TÆNKE-HØJT TEST?

Du skal lave en test så tidligt som muligt. Det er klart at det er svært at lave en test, hvis hjemmesiden kun er halvfærdig, men det er vigtigt at kende til de forskellige typer tests, da men med fordel kan lave andre tests tidligt i forløbet og få gode ideer til hvordan løsningen skal udvikles.

Du kan som sagt brugerteste på mange tidspunkter i processen, både når løsningen er ved at blive udviklet og når den er færdig – eller når den skal have revision. Det er dog vigtigt at du er klar til at udvikle på løsningen på baggrund af brugertesten, så får du mest glæde af den.

 

FÅ GODE RESULTATER MED TÆNKE-HØJT TESTS

Heaven4kids fik en række inputs til købsflowet på webshoppet og de rettede deres system for returnering af varer pga. input fra brugertesten. Toyota Danmark fik en grundig indsigt i kundernes overvejelser om køb af hybridbiler, så indholdet kunne bygges op.

Hvis du vil vide mere om hvordan en tænke-højt-test kan forbedre din webshop eller hjemmeside, så kontakt os for en snak.

Kontakt niels@userfirst.dk
Tænke-højt-test-userfirst