BRUGERTEST

5-8 brugertests afslører ca 75% af fejl på en hjemmeside/webshop. Brugertest online og on-location – det er en utrolig effektiv måde at få indsigt i brugernes adfærd på dit website og til at teste fx. købsflowet i din webshop eller funktionaliteten i din selvbetjeningsløsning.

Vi sørger for alle elementer i brugertesten:

  • Opsætning af brugertest og hvilke opgaver der skal gennemgås
  • Rekruttering af testpersoner
  • Afvikling af tests inkl. testvideoer.
  • GDPR compliant
  • Rapport med anbefalinger, problemstillinger, skærmbilleder og evt. mock-ups.
  • Opfølgende møde med præsentation af anbefalinger

Ring eller skriv og fortæl, hvad udfordringerne er. Så finder vi ud af hvordan vi kan hjælpe dig med at få flere kunder og mere omsætning med din hjemmeside og webshop.

Vores kunder

MERE OM BRUGERTEST AF HJEMMESIDE

Næsten alle brugertests giver overraskende resultater. Ofte kan det være overraskende at se, hvordan brugerne navigerer rundt på ens egen hjemmeside/webshop. En brugertest i form af en tænke højt test har også den fordel, at man kan uddybe emner. Man kan aflæse brugernes reaktioner og de har mulighed for at sætte ord på, hvad der ikke fungerer i løsningen. Det er værdifuld information, som du kan bruge til at forbedre din app, hjemmeside, eller selvbetjeningsløsninger.

 

HVEM HAR BRUG FOR BRUGERTESTS?

  • Brugertest af webshop
  • Brugertest af hjemmeside
  • Offentlig brugertest og fællesoffentlig brugertest
  • Brugertest af selvbetjeningsløsning og andre digitale løsninger
  • Brugertest af blanketter, formularer og tilmeldingssystemer

 

BRUGERTEST AF WEBSHOP

Test af webshop udføres ofte i sammenhæng med en analyse af konverteringen på webshoppen. Det kan give svar på, hvorfor konverteringen ikke er bedre, hvilken brugeradfærd brugerne har og hvilket indhold de efterspørger.

 

BRUGERTEST AF HJEMMESIDE

En test af hjemmeside er den mest benyttede test. Det giver en masse værdifuld information fra rigtige brugere. I langt de fleste tilfælde kan testen være med til at optimere og forbedre hjemmesiden væsentligt

 

FÆLLESOFFENTLIG BRUGERTEST

Denne test følger Digitaliseringsstyrelsens krav til brugertest. Det er en måde at sikre en basal brugervenlighed, når digitale løsninger skal i luften.

 

BRUGERTEST AF SELVBETJENINGSLØSNING

Ved brugertests af selvbetjeningsløsninger er det ofte tidligere der bør testes. Som del af en agil udviklingsproces gælder det om at teste i mindre skala men ofte. På den måde kan du forhindre, at der udvikles i en forkert retning. Resultater gennem brugertests af selvbetjeningsløsninger kan vise, at brugerne ikke bruger løsningen på den måde udviklerne havde tænkt. På den måde er det et effektivt middel til at holde udviklingen på rette spor hele tiden.

 

HVILKE TYPER BRUGERTEST?

-og diverse varianter

HVORNÅR SKAL JEG BRUGERTESTE?

Test tidligt i processen. Du kan brugerteste på mange tidspunkter i processen, både når løsningen er ved at blive udviklet og når den er færdig. Det er også vigtigt at teste når løsningen skal have revision. Det er dog vigtigt at du er klar til at udvikle på løsningen på baggrund af brugertesten, så får du mest glæde af den.

Jo tidligere du kan lave en test af hjemmeside eller test af selvbetjeningsløsning, jo bedre er det. På den måde risikerer du ikke at udvikle løsningen i en forkert retning. Det kan ofte være grænseoverskridende at teste et produkt, som ikke er færdigt . Måske er man ikke klar til at løfte sløret for produktet. Men ikke desto mindre kan det give rigtig meget læring om hvordan løsningen skal designes, så man derved undgår fejl senere i processen.

 

HVEM BRUGERTESTER?

Brugertester, respondent, testperson – kært barn har mange navne. Overordnet er det brugerne af fx din hjemmeside, som skal teste. Det er for at få et så realistisk billede af brugerne som målgruppe. Det er vigtigt med et varieret udsnit af testpersoner, både udfra fx alder, køn mm.

Userfirst brugertest

BRUGERTEST METODER

Næsten alle brugertests giver overraskende resultater. Ofte kan det være overraskende at brugerne kan se og navigere på så forskellig måde på samme hjemmeside. Ved brugertests gennemfører testpersonen en række opgaver, som skal løses. Det testes, at brugeren kan finde rundt og navigere nemt gennem løsningen og at finde frem til det rette indhold. Du får syn for sagen mht. hvilke opgaver der skaber problemer og hvad der stopper brugernes flow.

Brugertesten optages på video, og du får en rapport med testresultater og anbefalinger til forbedringer.

Der opfølges med møde, hvor resultater og anbefalinger gennemgås. Det er muligt at invitere interesserede med for at se resultaterne samt videoeksempler hvad der fungerer og ikke fungerer.

 

RESULTATER FRA BRUGERTEST – HVAD FÅR JEG UD AF DET?

Selv små problemer ved brugervenligheden kan betyde meget for mange brugere, som bruger sitet. Forbedringer udfra brugertests af websites medfører:

  • færre har brug for support og kan finde indholdet de leder efter
  • tilfredse og tilbagevendende brugere
  • flere fuldender formularer og selvbetjeningsløsninger
  • flere gennemfører købsflow = større omsætning

Opdagelserne  er værdifuld erfaring, både målt mht. brugervenlighed og ikke mindst målt i kroner og øre.

Brugertest kan gennemføres som fjerntest, hos virksomheden eller on-location hos brugerne. Userfirst hjælper mht. hvilken metode der er bedst.

 

HVAD KOSTER EN BRUGERTEST? PRIS FOR BRUGERTEST:

Pris for brugertest starter ved 8995,- men afhænger af omfanget af testen og hvor mange testpersoner der skal bruges.

Kontakt Userfirst for et uforpligtende tilbud på brugertest.